5 tips om je werkbureau schoon en opgeruimd te krijgen
Geplaatst op
Een schoon en opgeruimd bureau geeft je een energiek, fijn en soms zelfs een inspirerend gevoel. Door een schoon en opgeruimd bureau behoud je rust in je hoofd en kan je je goed focussen op je werk. Vaak lukt het om je bureau zo een twee dagen opgeruimd te houden, waarna de chaos weer is teruggekeerd. Sommige mensen zijn gezegend met grote werkoppervlakken, waardoor de chaos minder snel opvalt. Ongeacht de hoeveelheid werkruimte die je hebt, zijn hier enkele tips om je bureau schoon en opgeruimd te krijgen en te behouden.
Tip 1 – Beschouw je bureau als een vastgoedobject
Niet alles verdient bijvoorbeeld een plekje in je huis. De spullen die op je bureau liggen moeten het ‘verdienen’ om deze ruimte in beslag te nemen. Alleen items die je dagelijks gebruikt verdienen een plekje. Berg spullen, maar vooral papieren die je niet dagelijks gebruikt op in een archiefkast.
Tip 2 – Zorg ervoor dat je beeldscherm op een standaard staat
Door het ‘ophangen’ van je beeldscherm creëer je ruimte. Zorg er hierbij meteen voor dat er alleen kabels liggen, die noodzakelijk zijn. Haal alle onnodige kabel weg. Probeer de kabels zo goed mogelijk weg te werken.
Tip 3 – Verminder je voorraad aan kantoorartikelen
Je hebt waarschijnlijk 50 miljoen paperclips, 6 verschillende kleuren post-it blokjes, 20 pennen en nog een aantal markers op je bureau liggen. Leg bijvoorbeeld 1 pen en 1 post-it blokje op tafel en houdt slechts een aantal paperclips over. Alle overige artikelen berg je op in je lades.
Tip 4 – Gebruik Brievenbakjes
Niet alle papieren hoeven natuurlijk van je bureau af. Leg de papieren die je vaak gebruikt geordend in gestapelde brievenbakjes. Op deze manier liggen niet al je papieren op een grote stapel op je bureau, maar kan je meteen de juiste papieren vinden. Door de bakjes te labelen vind je nog sneller je papieren terug.
Tip 5 – Denk ook aan de spullen onder je bureau
De ruimte onder je bureau gebruikt men vaak onbewust ook als een opbergplaats voor allerlei spullen, tassen en dozen. Deze plek is een gemakkelijke schuilplaats voor rommel. Door deze op te ruimen, krijg je meer beweegruimte en ervaar je daar geen afleiding meer van.
Deze eenvoudige, maar nuttige tips helpen je met het krijgen en behouden van een schoon en opgeruimd bureau het hele jaar door. Nu heb je meer tijd en energie over om aan belangrijkere taken te besteden.