Met CRM-software hebben zorginstellingen de mogelijkheid om onderweg patiëntgegevens uit te wisselen en tegelijkertijd op een wettelijk conforme manier te beheren.

Zorginstellingen moeten met hun CRM-systemen niet alleen gevoelige gezondheidsgegevens van patiënten op een wettelijk conforme manier verwerken, maar ook efficiënte processen en een uitstekende service garanderen. De druk op de zorg neemt toe, niet in de laatste plaats door demografische veranderingen en het daarmee gepaard gaande tekort aanverpleegkundigen.

Om aantrekkelijk en vooral zichtbaar te zijn als werkgever, zijn moderne structuren en werkwijzen nodig, die aanzienlijk worden ondersteund door een CRM-systeem voor zorg, evenals marketingmaatregelen die u onderscheiden van de concurrentie. Wij laten u zien wat moderne CRM-software kan en welke voordelen dit heeft voor het onderhoud in het bijzonder.

Zorg software in de praktijk

Een zogenaamd customer relationship management systeem (CRM) ondersteunt bedrijven bij het centraal en duidelijk managen van hun klantloyaliteitsmaatregelen. Voor elke klant, of in dit geval patiënt, wordt een apart dossier aangemaakt waarin alle informatie over hen wordt opgeslagen in een centrale database.

Op dezemanier hebben alle verpleegkundigen toegang tot de voor hen relevante informatie en bieden ze uw patiënten zo de best mogelijke zorg. Speciaal voor mobiel gebruik faciliteert CRM-software veel processen en geeft zo meer tijd voor het daadwerkelijke onderhoud. Op deze manier kunnen onderweg rapportages in het systeem worden ingevoerd, zodat het kantoorpersoneel direct op de hoogte is van alle processen.

Ook de uniforme en wettelijk conforme verwerking en opslag van de gegevens zorgt voor meer veiligheid in het omgaan met de soms zeer gevoelige gezondheidsinformatie die in de zorg verwerkt moet worden. In het volgende willen we ons wijden aan enkele belangrijke functies van een CRM-software voor de zorg en de concrete voordelen van dergelijke toepassingen voor de praktijk benadrukken.

Klantcontactbeheer

Alle gegevens van een patiënt worden opgeslagen in een digitaal patiëntendossier. Naast de contactgegevens worden ook gevoelige gegevens zoals bevindingen, zorgniveaus of de gebruikte zorgdiensten genoteerd. Aan de ene kant moeten deze gegevens consistent en volledig worden bewaard en aan de andere kant moeten ze beveiligd zijn tegen toegang door derden.

De CRM-software zorgt precies voor deze beveiliging door de gegevens alleen toegankelijk te maken voor al die instanties die over de juiste toegangsrechten beschikken. Niet iedere medewerker in het bedrijf heeft bijvoorbeeld toegang nodig tot alle gegevens of alle patiëntendossiers. Afhankelijk van de status van de werknemer kan hem passende toegangsrechten worden toegekend.

Door alle gegevens te centraliseren weten alle betrokken actoren altijd meteen wat er het laatst met de patiënt is gedaan en kan daar aan de slag. Medewerkers hoeven elkaar dus niet meer te briefen als ze patiënten overhandigen. Alle relevante informatie is gemakkelijk terug te vinden in het bestand.

Verbinding met Human Resource Management

Naast het aantrekken van nieuwe patiënten speelt de werving van nieuwe medewerkers een centrale rol in de verpleging. Het is belangrijk om jongeren te inspireren voor het vak en capabele medewerkers te overtuigen van hun eigen instelling. Vacatures kunnen eenvoudig via het systeem worden gemaakt en beheerd op alle gangbare vacatureportalen, evenals uw eigen startpagina.

Ook het e-mailverkeer naar potentiële kandidaten kan zoveel mogelijk geautomatiseerd worden, wat enorm veel tijd bespaart, die vervolgens gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken met de sollicitanten. Het systeem zoekt eenvoudig naar gratis afspraken in de digitale agenda’s van de beslissing en nodigt de aanvragers dienovereenkomstig uit.

Mobiele versie van CRM-software

Vooral in de mobiele zorg is een mobiele versie van de CRM-software in de vorm van een app vereist. Hiermee kunnen de medewerkers hun routes opbellen en direct zien hoe laat ze bij welke patiënt moeten zijn. Daarnaast kunnen ze via het systeem direct zien wat er gedaan en geobserveerd moet worden aan de patiënt.

Dit zorgt ervoor dat er meer tijd besteed kan worden aan het daadwerkelijke werk met de patiënten en dat afspraken tussen collega’s zo kort mogelijk worden gehouden. Ook is het niet meer nodig dat de medewerkers voor hun dienst naar het hoofdkantoor komen, maar kunnen ze direct aan de slag.

Op het werk zelf kunnen ontbrekende medicijnen of andere verzorgingsproducten onderweg worden weergegeven. Hierdoor kan het kantoorpersoneel snel en snel reageren op het opnieuw bestellen van ontbrekende items.

Vind snel de juiste CRM-software

In de CRM-zoekopdracht kom je al snel top 10-lijsten tegen met de zogenaamd beste systemen op de markt. Het probleem met deze ranglijsten, ze geven weinig inzicht in hoe goed een CRM-software bij uw bedrijf past.

Lees over de voordelen van een CRM software en vergelijk met onze vergelijkingstool op crmoverzicht.nl. Hier heeft u de mogelijkheid om verschillende systemen direct te filteren op basis van uw persoonlijke criteria en deze direct met elkaar te vergelijken.