Veel kantoren kunnen niet spreken van veilige arbeidsomstandigheden. Daarom geven we in deze blog enkele belangrijke punten, waar elk kantoor zich hard voor moet maken.

Brandveiligheid

Met vuur moet je niet spelen, dat weet iedereen. Vuur is namelijk in staat om supersnel complete paniek en ravage aan te richten. Op kantoor zijn veel producten en materialen een goede voeding voor vuur om zich razendsnel te voeden. Belangrijk dus om vuur zo snel mogelijk in de kiem te kunnen sporen. Een essentieel item op kantoor is de brandblusser. Elke kantine of werkplaats moet een brandblusser op een duidelijke plek gemonteerd hebben. Iedere werknemer moet precies weten waar de brandblusser is en moet hier onverhinderd naartoe kunnen redden. Zoals eerder genoemd wil je een vuur zo snel mogelijk in de kiem smoren. Met een brandblusser of blusdeken zorg je hiervoor. Ook kun je als bedrijf investeren in sproeiers en brandsystemen. Veel grote magazijnen (zoals bij Action) maken gebruik van een systeem waarbij het hele magazijn binnen een paar minuten gesloten kan worden, alvorens de zuurstof uit de ruimte wordt gezogen. Zonder zuurstof kan vuur niks. Een handige manier om de miljoenen aan inventaris veilig te stellen.

De EHBO doos en AED

Elk bedrijf moet iemand in dienst hebben met een EHBO certificaat. Als er iemand plotseling veel bloed verliest of onwel wordt, moet er iemand in staat zijn eerste hulp te verlenen, totdat de spoedeisende hulp er is. Heeft jouw bedrijf geen EHBO’er in dienst? Dan kan het bedrijf een boete krijgen. Het is dus verstandig om als werkgever te investeren in EHBO cursussen.

Een opgeruimd kantoor en werkvloer

Vaak zien we dat ongelukken gebeuren omdat een werkvloer te chaotisch is. Als er geen duidelijke structuur aanwezig is en materialen liggen overal en nergens, is het niet zo gek dat mensen struikelen of minder geconcentreerd te werk kunnen. Ons advies is daarom om rommel te elimineren en mensen de ruimte te geven om veilig aan de slag te kunnen gaan. Vooral in magazijnen is dit belangrijk.