Een gezond slaappatroon speelt een grote rol in de algemene gezondheid. Ieder mens heeft de juiste hoeveelheid slaap nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daarnaast helpt het tegen stress. Een slecht slaappatroon veroorzaakt een slecht humeur en gezondheid. Het is niet altijd even makkelijk om in een goed slaappatroon te komen. Je kunt stress ervaren van werk, thuis of externe factoren zoals een buurman die elke ochtend gaat klussen. Met onze tips helpen we je om eigenhandig een gezond slaappatroon te creƫren.

Stop met het kijken naar een scherm

We kijken met zijn allen veel te lang op een dag naar een scherm. Hier vallen alle elektronische apparaten onder, zoals een computer, tv, iPad en uiteraard je mobiele telefoon. Gun jezelf dus wat vrije tijd van deze schermen. Je ogen eisen veel concentratievermogen telkens als je naar een scherm kijkt. Dit kan leiden tot hoofdpijn, stress en dus ook een slechte nachtrust. Sluit je schermen minstens 1 uur voor het slapen gaan af. Dit zorgt in ieder geval voor een rustgevende aanloop naar het slapen toe.

Slaapritme

De basis van een goed slaappatroon is een consistent slaapritme. Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan en naar bed te gaan. Dit geldt ook voor in het weekend. Uitslapen is fijn, maar het verstoort ook weer je slaappatroon. Als je het dus lastig vindt om slaap te vinden raden we aan om elke dag dezelfde tijden aan te houden. Je zult merken dat je op de lange termijn veel makkelijker uit je bed stapt en in je bed kruipt.

Bed en matras

Naast de bovenstaande tips is het noodzakelijk dat je beschikt over goed slaapmateriaal. Dit gaat om een stevig en stabiel bed frame en een goed matras. De belangrijkheid van een matras wordt vaak onderschat. Het kan ook per persoon verschillen welk matras comfortabeler ligt. Het gaat er uiteindelijk om dat je bed en matras voldoende ondersteuning biedt tijdens de slaap. Op deze manier komt je lichaam het beste tot rust. We raden daarom een traagschuim matras aan. Door het speciale traagschuim materiaal verlaagt dit de druk op het lichaam. Op deze manier geniet je sneller een gezonde nachtrust.